STOP! Laten we samen actie ondernemen… elke dinsdag op kantoor!
Flexibiliteit opgeven, arbeidsomstandigheden verslechteren, genoeg is genoeg! Er is geen rechtvaardiging voor deze dogmatische houding!
De beslissing om twee dagen per week terug naar kantoor te gaan is onbegrijpelijk en schadelijk. Deze maatregel zal een negatieve invloed hebben op het personeel, met name op het evenwicht tussen werk en privé, en op de afdeling als geheel.
Ondanks uw steekhoudende argumenten, de 5.000 handtekeningen op onze open brief en het unanieme verzet, houdt het directiecomité zich doof voor uw eisen. Geen openheid voor dialoog, geen compromis dat het personeel respecteert.
Er moet een redelijk compromis worden gevonden, met name voor een regel die minder rigide wordt berekend dan op wekelijkse basis.
STOP! Laten we samen actie ondernemen… elke dinsdag op kantoor!
In onze enquête vroegen we je welk soort actie je graag zou zien, en je gaf je voorkeur aan: een massale aanwezigheid op kantoor op dezelfde dagen.
Waarom deze actie?
We moeten de absurditeit van deze maatregel aantonen, gezien de beschikbare werkruimte en de verslechtering van de arbeidsomstandigheden die het met zich mee zal brengen. Er is geen sprake van sleutelen! Het personeel zal opnieuw de prijs betalen voor deze absurde beslissingen.
Er is een gebrek aan het nodige respect en dialoog met de medewerkers die er altijd zouden moeten zijn. Nogmaals bedankt en bravo voor uw veerkracht tegenover alle hervormingen die u zijn opgelegd.
We hebben u gewezen op alle factoren die verhinderen dat u met een gerust hart naar kantoor kunt terugkeren, maar er is niets veranderd (geen uitbreiding van de ankergebieden voor elke afdeling, geen substantiële toename van het aantal werkplekken, enz.) Nee, een vergaderzaal is geen werkplek!
Het doel is om de autoriteiten te laten zien dat door een massale toename van het aantal mensen op kantoor, het niet langer mogelijk zal zijn om efficiënt en effectief te werken.
Wanneer?
Elke dinsdag vanaf 7 januari 2025.
Op die datum moet elke medewerker twee dagen terug naar kantoor. We stellen voor dat een van deze twee dagen altijd een dinsdag is.
Als op een bepaalde locatie een andere dag geschikter is, kan deze dag worden aangepast.
Waar zou dit plaatsvinden?
Vooral in grote centra, waar het gebrek aan beschikbare werkplekken het grootst zal zijn.
Stuur ons uw getuigenissen naar info@nuod-financien.be
We moedigen je aan om ons een e-mail te sturen (naar info@nuod-financien.be) met je ervaringen op deze dagen en eventuele problemen die je bent tegengekomen. Deze verhalen kunnen vergezeld gaan van foto’s die de aberratie van deze beslissing laten zien (als deze foto’s worden gebruikt om je getuigenissen te ondersteunen, dan worden ze uiteraard geanonimiseerd en worden alle gezichten vervaagd of gemaskeerd).
Het is van cruciaal belang dat we alle inconsistenties en afwijkingen laten zien die de werkomstandigheden voor medewerkers onmogelijk maken. Deze getuigenissen zullen zeer nuttig zijn in onze inspanningen om de autoriteiten te overtuigen en hierover te communiceren.
Meer dan ooit is het alleen door SAMEN te werken dat we de autoriteiten bij zinnen kunnen brengen en hen ervan kunnen overtuigen dat er snel aanpassingen nodig zijn.
Lees hieronder meer:
- Het pamflet die de actie aankondigt
- Ons speciaal dossier over dit thema
- Het speciale dossier gepubliceerd in augustus 2024
- Het speciale dossier “Uw getuigenissen” gepubliceerd in augustus 2024
- De open brief verzonden in juni 2024
Er zijn nog veel vragen over deze terugkeer naar het kantoor
De omzendbrief is hier beschikbaar: https://eservices.minfin.fgov.be/codinet/aspfiles/codinet/doctoon.asp#extrazkwrd1
En op het intranet wordt deze kwestie behandeld op de volgende pagina: https://minfinbe.sharepoint.com/sites/minfin-intranet/NL/loopbaan/Pages/Arbeidstijd-en-flexibiliteit/Hybride%20werkomgeving/Werken-op-kantoor.aspx
In de documenten hieronder hebben we een aantal kwesties gegroepeerd. Raadpleeg ze gerust.
U vindt er vooral informatie over hoe u contact kunt opnemen met de verantwoordelijken van de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk of de logistieke afdeling.
We benadrukken dat verzoeken moeten worden ingediend via de formulieren die door de autoriteiten worden verstrekt of via e-mail, aangezien telefoongesprekken niet worden meegerekend in de statistieken. Dit is erg belangrijk, bijvoorbeeld als het gaat om temperatuurschendingen.
Maar misschien heb je andere vragen of problemen.
Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen:
- Per e-mail op info@nuod-financien.be
- Per telefoon op 03/226.28.01
- Is de werkplek ergonomisch?
- Empreva Brochure – Beeldschermwerk
- Wat moet u doen als de temperatuur in uw kantoor te laag is?
- Gezondheidsproblemen? Een handicap? U kunt een golden place aanvragen
- Telewerken: Er zijn uitzonderingen mogelijk op de 3/5de regeling
- IDPBW – Preventieadviseurs veiligheid
- Lijst met gebouwen en logistieke cellen
- Codex boek VIII titel 1 Algemene bepalingen
- Codex boek V titel 1 Thermische omgevingsfactoren
- Codex boek VIII titel 2 Beeldschermen
- Codex boek VIII titel 4 Werkzitplaatsen