nuod No Comments

Langdurige afwezigheid kan soms gevolgen hebben voor het al dan niet betalen van bepaalde toelagen.

Welke gevolgen voor de betaling van toelagen?

Volgens het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de vergoedingen en voordelen van de personeelsleden in het federaal openbaar ambt, wordt van een medewerker die een toelage voor het uitoefenen van een hogere functie ontvangt; een directietoelage; een shifttoelage; toelage voor wapendracht; elke specifieke toelage; een taaltoelage, de betaling van deze toelage opgeschort met terugwerkende kracht tot de 1ste dag van de afwezigheid bij een afwezigheid van meer dan 30 opeenvolgende werkdagen.

  • De volgende afwezigheden worden niet meegerekend bij de berekening van de 30 opeenvolgende werkdagen: moederschapsverlof, ouderschapsverlof (onbezoldigd of toegekend in het kader van de voltijdse of deeltijdse loopbaanonderbreking), recuperaties van de arbeidstijd, jaarlijks vakantieverlof, afwezigheid door een arbeidsongeval of een ongeval op de weg naar of van het werk, afwezigheid door een beroepsziekte.
  • In het geval van verlof met salarisverlies wordt het bedrag van de toelage proportioneel aangepast.
  • Speciaal geval voor de taaltoelage: ziekte, adoptieverlof, opvangverlof, pleegzorgverlof, loopbaanonderbreking om palliatieve zorgen of medische bijstand te verstrekken, verminderde prestaties die gewettigd zijn door een chronische ziekte, een arbeidsongeval, een ongeval op de weg naar en van het werk of een beroepsziekte niet aangerekend op de dertig opeenvolgende werkdagen.

Het is belangrijk om te begrijpen dat opeenvolgende werkdagen en werkdagen twee verschillende dingen zijn. In realiteit kunnen deze termen tot verwarring leiden.

Onderscheid tussen opeenvolgende werkdagen en kalenderdagen

Kalenderdagen zijn, zoals de naam al zegt, alle dagen op de kalender, dus alle dagen van de week, zelfs weekends en feestdagen. Er zijn 365 kalenderdagen in een jaar (366 dagen in schrikkeljaren).

Aan de andere kant wordt een opeenvolgende werkdag gedefinieerd als elke dag van de week behalve zaterdag, zondag en feestdagen.

Als je afwezig bent, zijn deze toelagen niet langer betaalbaar na een periode van meer dan 30 opeenvolgende werkdagen, niet 30 kalenderdagen. Dit onderscheid kan de periode verlengen tot ongeveer anderhalve maand. Bovendien gaat de periode van 30 opeenvolgende werkdagen in op de eerste werkdag van de afwezigheid, niet op de laatst gewerkte dag.

Dergelijke gevallen komen vooral voor bij afwezigheid wegens ziekte (met uitzondering van de taaltoelage).

Kortom, blijf waakzaam en informeer jezelf over de mogelijke gevolgen van je langdurige afwezigheid.
Zorg vooral goed voor jezelf.

Tip: als de overheid de betaling van uw toelage heeft opgeschort, zorg er dan voor dat de periode die in aanmerking wordt genomen meer dan 30 opeenvolgende werkdagen bedraagt (en niet 30 kalenderdagen).