Op 14 februari hebt u vast en zeker het nieuwe Infrastructuurplan Horizon 2024 op het intranet van de FOD Financiën ontdekt.

Op Valentijnsdag kondigde de FOD Financiën op een wel vreemde manier aan dat voor veel werknemers hun dienstgebouw binnenkort zal gesloten worden. Dit was wel een heel bijzondere manier van onze beleidsmensen om te tonen hoeveel ze van hun personeel houden.

Veel werknemers vernamen via deze publicatie de beslissing dat hun gebouw zal sluiten. In 2022, in een tijd waarin virtuele vergaderingen tot in het oneindige worden gehouden, zou het dan niet opportuun zijn geweest om videoconferenties te organiseren om de situatie aan de ambtenaren uit te leggen, in plaats van hen op de hoogte te brengen via een onverteerbare PowerPoint? De vraag stellen is ze reeds beantwoorden…

Dit infrastructuurplan is de inventaris van de toekomstige aanwezigheid van de FOD Financiën per regio evenals de standplaatsen die zullen worden verlaten door de FOD Financiën volgens Horizon 2024.

We willen er op wijzen dat dit Infrastructuurplan Horizon 2024 enkel betrekking heeft op Administratieve gebouwen. Finshop, Fedopress en specifieke douanegebouwen worden niet bedoeld.

De volgende standplaatsen worden verlaten:

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST

In Brussel worden de volgende dienstgebouwen verlaten:

  • Finto – Kruidtuinlaan 50
  • Wetstraat 24
  • Kunstlaan 30

Besluit: in Brussel zal alleen de North Galaxy (NoGa) overblijven.

VLAAMSE GEWEST

De volgende standplaatsen in het Vlaamse Gewest zullen worden verlaten:

ANTWERPEN

  • Brasschaat (Ruiterijschool 3)
  • Herentals (Belgiëlaan 31)
  • Lier (Kruisbogenhofstraat 24)
  • Turnhout (Guldensporenlei 66).

Deze sluitingen komen bovenop de sluiting die reeds was voorzien in de vorige infrastructuurplannen, namelijk:

  • Turnhout (R. Sniedersstraat 6/ Gemeentestraat 1)

Er is “mogelijk” een nieuw project gepland in Geel.

LIMBURG

  • Genk (Jaarbeurslaan 27)

Er is “mogelijk” een nieuw project gepland in Hasselt.

OOST-VLAANDEREN

  • Dendermonde (Begijnhoflaan 49)
  • Gent (Sint-Lievenslaan 27-29)
  • Oudenaarde (St-Jozefsplein 2)

Een nieuw project is “mogelijk” gepland in Gent.

VLAAMS-BRABANT

  • Halle (Zuster Bernardastraat 32)
  • Vilvoorde (Groenstraat 51-57)

Deze sluitingen komen bovenop de sluitingen die reeds waren voorzien in de vorige infrastructuurplannen, namelijk

  • Dilbeek (Baron de Vironlaan 105)
  • Londerzeel (Stationsstraat 90)
  • Ternat (Winterweg 14)

Een nieuw project is gepland in Asse.

WEST-VLAANDEREN

  • Brugge (Gustave Vincke Dujardinstraat 4)

Deze sluiting komt bovenop de sluitingen die reeds in de vorige infrastructuurplannen waren voorzien, namelijk

  • Ieper (Arsenaalstraat 4A)
  • Veurne (P Benoitlaan 4)

Er is “mogelijk” een nieuw project gepland in Kortrijk.

WAALS GEWEST

Dit zijn de standplaatsen die in het Waalse Gewest zullen worden verlaten:

WAALS-BRABANT

  • Braine-l’Alleud (Rue P. Flamand 64)
  • Ottignies-Louvain-la-Neuve (Avenue Paul Delvaux 12 et 13)

Een nieuw project is gepland in Ottignies-Louvain-la-Neuve.

HENEGOUWEN

  • Ath (Place des Capucins 1)
  • La Louvière (Rue E. Boucqueau 15)
  • Mouscron (Place Lamartine 1)
  • Thuin (Tienne Trappe 1 / Rue Fosteau 15)

Deze sluitingen komen bovenop de sluitingen die reeds waren voorzien in de vorige infrastructuurplannen, namelijk

  • Mons (Rue des Arbalestriers 25)
  • Mons (Avenue Melina Mercouri)

Nieuwe projecten zijn gepland in Charleroi en Mons.

LUIK

  • Malmedy (Rue J. Werson 2)

Deze sluiting komt bovenop de sluitingen die al in eerdere infrastructuurplannen waren voorzien, namelijk

  • Eupen (Herbesthalerstraße 325 – Vervierser Straße 8)
  • Huy (Avenue Albert Ier 8/12 – Quai de Compiègne 55 – Chaussée de Liège 41 – Rue de Marche 18 – Avenue Godin Parnajon 2)

Nieuwe projecten zijn gepland in Eupen en Huy.

LUXEMBURG

  • Marche-en-Famenne (Allée du Monument 25)

Deze sluiting komt bovenop de sluitingen die reeds in de vorige infrastructuurplannen waren voorzien, namelijk

  • Arlon (Place des Fusillés 10)
  • Bastogne (Rue des Récollets 6)
  • Bertrix (Rue de la Gare 130)

Nieuwe projecten zijn gepland in Arlon, Libramont en Marche-en-Famenne.

NAMEN

De volgende sluitingen werden reeds gepland in eerdere infrastructuurplannen:

  • Dinant (Rue G. Cousot 8)
  • Namur (Rue des Bourgeois 7)
  • Philippeville (Rue du Moulin 234)

Nieuwe projecten zijn gepland in Ciney, Namur en Philippeville.

U kunt dit Infrastructuurplan Horizon 2024 HIER terugvinden.

Het infrastructuurplan Horizon 2024 werd opgemaakt in overleg met de verschillende Administraties.

Bij het opstellen van het plan heeft de overheid rekening gehouden met het feit dat ook na de huidige gezondheidscrisis op grote schaal aan telewerk zal gedaan worden. De Regie der Gebouwen raamt de toekomstige bezettingsgraad van de kantoren op 60%.

Voor de keuze van de standplaatsen die te verlaten of te behouden zijn, wordt vooral rekening gehouden met de volgende elementen:

  1. De wensen van de administraties;
  2. De mogelijke maximalisatie van de bezettingsgraad in een nabijgelegen gebouw;
  3. De onderbezetting in de gebouwen per standplaats;
  4. De staat van de gebouwen per standplaats;
  5. De duur van de huurcontracten per standplaats.

Als we de PowerPoint analyseren, zien we dat het meest gebruikte criterium (33% van de aangekruiste vakjes) de mogelijke maximalisatie van de bezettingsgraad in een nabijgelegen gebouw is. Dit betekent dat standplaatsen worden geschrapt om gebouwen in grote centra te vullen!

Anderzijds is de staat van de gebouwen (bouwvallig) het minst gebruikte criterium (5%).

De toekomstige sluitingen hebben gevolgen voor duizenden personeelsleden: 6.647 om precies te zijn! 2.560 medewerkers in Brussel, 1.733 in Vlaanderen en 2.354 in Wallonië.

Maar dat is nog niet alles: duizenden andere personeelsleden zullen indirect worden getroffen, aangezien het Dynamic Office in hun gebouwen zal worden ingevoerd.

Naast de NoGa zal het Dynamic Office Light ook in acht andere gebouwen worden toegepast: Aalst, Antwerpen, Brugge en Mechelen in Vlaanderen; Luik, Bergen, Neufchâteau en Verviers in Wallonië. 7.510 medewerkers werken in deze gebouwen. Hieronder vindt u meer informatie over het Dynamic Office.

Dit betekent dat 14.157 medewerkers direct of indirect door deze veranderingen worden getroffen. Meer dan twee derde van het personeel wordt dus getroffen!

Een paar jaar geleden vertelde een manager ons dat hij vond dat er maar 2 of 3 vestigingen per provincie mochten zijn.

Helaas geeft dit infrastructuurplan alleen maar concreet gestalte aan deze doelstelling van buitensporige rationalisatie. Ook wordt vermeld dat in de mate van het mogelijke rekening werd gehouden met de geografische spreiding (2 – 3 vestigingen + hoofdgebouw per provincie) waardoor er een goede bereikbaarheid blijft voor belastingplichtigen en medewerkers.

Behoud van een goede bereikbaarheid voor belastingplichtigen en medewerkers?? Is het zo gek dat we daaraan  twijfelen? Veel burgers hebben nog steeds behoefte aan rechtstreeks – van persoon tot persoon – contact met de administratie. Het is waar dat de pandemie dit contact vaak heeft verhinderd. Maar dat is geen reden om het in de toekomst te verwaarlozen.

Integendeel, dit infrastructuurplan “doodt” de plaatselijke openbare dienstverlening!

Evenzo houdt dit infrastructuurplan geen rekening met:

  • de digitale kloof. De burgers die naar onze kantoren komen zijn vaak het kwetsbaarst en niet altijd op de hoogte van de nieuwste technologieën. Het is onaanvaardbaar dat deze bevolkingsgroep, die niet computervaardig of sociaal achtergesteld is, of die gewoon menselijk contact wil onderhouden, wordt verwaarloosd. Iedere burger heeft recht op een gratis openbare dienstverlening van goede kwaliteit;
  • de specifieke kenmerken van elke provincie, elke regio. Sommige regio’s zijn bijvoorbeeld zeer slecht bereikbaar met het openbaar vervoer;
  • de problemen van toegankelijkheid en parkeren in grote centra;
  • de hoge kosten van parkeren in de grote centra, maar ook rond de stations;
  • de ecologische voetafdruk van reizen. In een tijd waarin iedereen zijn best doet om de klimaatrekening te verlagen, is het onzin om burgers en ambtenaren te dwingen lange afstanden af te leggen. Dit is volledig in strijd met de verbintenissen die ons land heeft aangegaan op het gebied van ecologie;
  • het feit dat telewerk enige aanpassingen vereist. In het plan wordt ervan uitgegaan dat telewerken in de toekomst de norm zal blijven. We kunnen niet ontkennen dat velen van ons ook in de toekomst veelvuldig willen telewerken, maar we mogen volgende zaken niet over het hoofd zien:
    – de noodzaak van een reële herwaardering van de telewerkvergoeding om rekening te houden met de exponentiële kosten van telewerk (verwarming, elektriciteit…);
    – de verstrekking van ergonomisch materiaal aan telewerkers
    – de wens van sommige personeelsleden, die het isolement van telewerken niet langer kunnen verdragen, om voor het grootste deel naar kantoor terug te keren;
    – de wens van andere personeelsleden dat de mogelijkheid tot telewerken tot boven de 60% wordt uitgebreid;
  • de noodzaak om het netwerk van satellietkantoren uit te breiden, zodat ambtenaren dicht bij huis kunnen werken zonder verplicht te zijn tot telewerken;
  • de terugkerende IT-problemen van de FOD Financiën. Wij ondervinden het allemaal, en zelfs de boekhouders klagen erover: de perioden van onbereikbaarheid van de toepassingen en de traagheid van het netwerk zijn veel te talrijk en komen regelmatig voor. Onder deze omstandigheden is het onbegrijpelijk dat onze managers blindelings pleiten voor het gebruik van IT en online-diensten;
  • de bezorgdheid van de FOD Financiën over de telefonie. Het is noodzakelijk een kwalitatieve telefoondienst aan te bieden, met een “redelijke” antwoordtijd, een zeker gemak voor de burger om met de juiste persoon in contact te worden gebracht en een correct antwoord te krijgen… Bij de FOD Financiën weten we helaas dat dit niet altijd het geval is…
  • het tekort aan personeel bij de FOD Financiën. Aanwerving en opleiding van nieuw personeel is de enige manier om alle taken van de openbare dienst te verzekeren en uit te voeren, en fraude te bestrijden;

Eén cruciaal punt wordt in dit infrastructuurplan niet verduidelijkt: het dienstgebouw waarnaar elke betrokken dienst zal worden overgebracht. Welke keuzes worden aan het personeel overgelaten, als er al keuzes zijn?

Ook de sluitingstijden voor elk gebouw worden niet vermeld. Anderzijds wordt geschreven dat de uitvoering van voorliggend infrastructuurplan is voorzien tegen uiterlijk 2024.

Over de nieuwe projecten worden geen bijzonderheden verstrekt.

De NUOD pleit voor het behoud van kantoren in het hele land, vooral in plattelandsgebieden waar de burgers toegang zouden moeten krijgen tot de basisdiensten, waaraan zij net als iedereen financieel bijdragen.

In gebieden waar geen gebouwen van de FOD Financiën zijn, pleiten wij voor de oprichting van federale huizen, waar alle administratieve basisdiensten worden gecentraliseerd die de burgers op regelmatige basis nodig hebben, dicht bij hen in de buurt. Deze federale huizen zouden diensten van verschillende FOD’s en zelfs van regionale besturen moeten samenbrengen, en een lokale dienstverlening in het hele land mogelijk maken. Zij zouden ook satellietkantoren kunnen huisvesten.

In termen van openbare dienstverlening:

  • het behoud van kantoren in het hele land;
  • de oprichting van federale huizen in zones zonder gebouwen (gebouwen met centralisatie van alle voor de burgers noodzakelijke administratieve basisdiensten van de verschillende FOD’s, en zelfs regionale besturen). Deze federale huizen moeten ook worden gebruikt om het netwerk van satellietkantoren uit te breiden;
  • aanzienlijke IT-investeringen om de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de digitale diensten van de FOD Financiën te garanderen;
  • een efficiënt telefoniesysteem, met een “redelijke” antwoordtijd, zodat de burger gemakkelijker met de juiste persoon in contact kan worden gebracht en een correct antwoord krijgt;
  • echt overleg met het personeel over het Dynamic Office, een redelijk en doordacht gebruik van het Dynamic Office en de uitvoering van de nodige infrastructuurwerken in alle gebouwen die gebruik maken van het Dynamic Office;
  • de aanwerving van extra personeel om de FOD Financiën in staat te stellen al zijn taken (met inbegrip van taken op het gebied van openbare dienstverlening) correct en efficiënt te vervullen.

Voor de ambtenaren:

De besparingen moeten worden gebruikt voor de financiering van :

  • op het gebied van telewerken:
    – een herwaardering van de vergoeding voor telewerk waarbij rekening wordt gehouden met de reële kosten van telewerk, alsook een indexering van deze vergoeding;
    – het verstrekken van gratis ergonomisch bureaumateriaal aan telewerkers (met inachtneming van de wetgeving inzake de welzijnscode);
    – een echt debat over de verhoging van de toegestane maximumgrens voor telewerken (momenteel 60%) voor personeelsleden die dat wensen;
  • terugbetaling van parkeerkosten in de buurt van de werkplek en de stations;
  • keuzemogelijkheid om te vertrekken vanuit de woonplaats of de administratieve standplaats voor personeelsleden die een controletaak uitvoeren en die zeer vaak hun persoonlijk voertuig gebruiken om hun taken uit te voeren.

Het is duidelijk dat wij deze nieuwe extreme centralisatie, deze ondermijning van de dienstverlening aan het publiek, niet kunnen aanvaarden.

Er worden verschillende acties overwogen.

De eerste is het ondertekenen van de petitie gericht aan de minister van Financiën, de minister van Ambtenarenzaken, de staatssecretaris belast met de Regie der gebouwen en de voorzitter van het directiecomité van de FOD Financiën.

Deze petitie kan worden ondertekend door het personeel van de FOD Financiën, maar ook door de burgers. Aarzel niet om ze met anderen te delen.

Hier is de link naar de petitie

Meer acties zullen binnenkort worden aangekondigd.

Wanneer een dienst verhuist (hetzij als gevolg van een besluit over de vestigingsplaats van gebouwen, hetzij als gevolg van een hergroepering van diensten), volgt het personeelslid in principe zijn of haar dienst.

Dit is de befaamde ” ambtshalve mutatie “, die de NUOD reeds herhaaldelijk aan de kaak heeft gesteld.

Vergeet niet dat we een paar jaar geleden al verschillende acties hebben georganiseerd om ons hiertegen te verzetten. Als gevolg van deze acties werden de gevolgen van deze ambtshalve mutatie in bepaalde omstandigheden enigszins afgezwakt.

Het betreft het protocol 100. Waarin voorziet dit protocol?

  • Wanneer een dienst verhuist (hetzij t.g.v. een beslissing inzake huisvesting hetzij t.g.v. concentratie van de diensten), volgt het personeelslid in principe zijn/haar dienst.
  • Wanneer de nieuwe standplaats evenwel zou leiden tot een verlenging van het woon-werktraject van meer dan 50 km enkele reis OF wanneer de verplaatsingstijd, met het openbaar vervoer, tussen woonplaats en werkplaats verhoogt met meer dan 1 uur per dag OF wanneer de dagelijkse verplaatsingstijd, met het openbaar vervoer, daardoor 3 uur per dag overschrijdt, wordt voor de betrokken personeelsleden die daarom verzoeken, voorafgaandelijk een beter passende oplossing voorzien, bij voorkeur binnen de betrokken algemene administratie of stafdienst. Overgang naar een andere algemene administratie of stafdienst is slechts mogelijk voor zover er passende betrekkingen beschikbaar zijn (geen overtal) en met het akkoord van de leidinggevenden van beide diensten.
  • In geval van overplaatsing wegens vermindering van de werklast (art. 50, 4° van het statuut) wordt de anciënniteit als aanwijzingscriterium voor het betrokken competentieprofiel gehanteerd, om in dezelfde dienst en standplaats te blijven en ook wanneer andere diensten of standplaatsen worden aangeboden.

Besluit: in de gevallen die niet onder het tweede en derde streepje vallen (d.w.z. in de meeste gevallen), volgt het personeelslid bij sluiting/verplaatsing van een dienst zijn dienst … zonder enige vergoeding te ontvangen (aanvankelijk was in een vergoeding voorzien. Helaas is deze afgeschaft na de hervorming van de vergoedingen, premies en toelagen, een hervorming waarover in het Comité B is onderhandeld en waarbij het personeel van de Federale Overheidsdienst Financiën ernstig is benadeeld)!

Vóór elke verhuizing wordt een basisoverlegcomité (BOC) georganiseerd. Ondanks onze herhaalde negatieve adviezen en de vaak ongegronde besluiten om te verhuizen, moeten wij helaas vaststellen dat een BOC nog nooit tot een annulering van een verhuizing heeft geleid. Het BOC beperkt zich vaak tot het nazicht van de correcte toepassing van het Protocol 100.

Bovendien werd bij eerdere verhuizingen aan contractuele personeelsleden van Fedorest en Logistiek een contractwijziging aangeboden om hen naar een ander dienstgebouw over te plaatsen.

Uw eigen persoonlijk bureau met een foto van het gezin of andere versiering kan binnenkort voorbij zijn!

Zoals u weet, heeft de overheid enkele maanden geleden aangekondigd dat zij alle diensten en gebouwen van Brussel in de NoGa zou centraliseren en het gebruik van het Dynamic Office daar zou veralgemenen.

Aanvankelijk zouden sommige diensten in de Finance Tower (Finto) blijven, met name de Front Office, maar de overheid heeft haar plan herzien: op termijn zullen alle Brusselse diensten van de FOD Financiën naar de NoGa worden overgebracht.

Wat is het Dynamic Office?

Het concept in een paar woorden: wanneer de ambtenaar op kantoor werkt, kan hij zijn laptop opstellen waar hij wil, volgens zijn dagschema. U wisselt elke dag van bureau en kantoorburen en kiest uw werkplek afhankelijk van de taken die u op dat moment moet uitvoeren.

Het is ook een werkomgeving waar de bureaus in een open ruimte staan en waar er gesloten zones zijn, zones voor samenwerking, zones om te telefoneren, zones voor vergaderingen, zones voor ontspanning en zones voor stille afzondering.

Werkstations zullen niet langer kunnen worden gepersonaliseerd, ze zullen worden ontdaan van alle overbodige items. Het “clean desk”-principe zal worden toegepast (elke dag ruimt u uw werkplek volledig op voordat u deze verlaat, zodat deze de volgende dag weer beschikbaar is voor een andere persoon, en er worden kluisjes ter beschikking gesteld om uw persoonlijke bezittingen en lopende dossiers in op te bergen). De individuele kasten zullen worden vervangen door een gecentraliseerd archief en lockers (de zogenaamde individuele kluisjes).

Andere betrokken gebouwen!

De overheid heeft aangekondigd dat uiteindelijk nog acht andere gebouwen zullen worden getroffen: vier in Vlaanderen en vier in Wallonië. Hier is de lijst:

In Vlaanderen:

  • Aalst – Andre Sirensstraat 16
  • Antwerpen – Italiëlei 4 – AMCA
  • Brugge – Koning Albert I-laan 1/5 “FAC Kamgebouw”
  • Mechelen – Zwartzustervest 24

In Wallonië:

  • Liège – Rue de Fragnée 2
  • Verviers – Rue de Dison 134
  • Mons – Rue du Joncquois 116
  • Neufchâteau – Rue du Clos des Seigneurs 2

In deze gebouwen zullen we spreken van Dynamic Office Light. Het personeel zal in feite in Dynamic Office werken, maar er zijn geen “grote” infrastructuuraanpassingen gepland. De overheid zal dus het Dynamic Office opleggen, maar zonder de lokalen aan te passen, zonder een budget uit te trekken voor deze verandering van werkmethode. Dit is wat wij noemen een “poor man’s Dynamic Office”. Dit is onaanvaardbaar!

Met betrekking tot het Dynamic Office, eisen wij:

  • een echt overleg met het personeel over dit onderwerp;
  • een redelijke en doordachte implantatie van het Dynamic Office;
  • de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren in alle gebouwen die gebruik zullen maken van het Dynamic Office.

Ter herinnering: een paar maanden geleden hebben we een enquête gehouden over telewerken en Dynamic Office. De resultaten zijn HIER beschikbaar.

U kunt ook hieronder vinden: